Connect with us

Gazdaság

FAGYIGYÁR: Eladó a Ledo, amelyet Hófehérke tett híressé

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

A cikk meghallgatása

Eladóvá vált Horvátország legnagyobb fagyasztottélelmiszereket gyártó cége a Ledo. Az egész Balkánon jelenlévő vállalt értéke 600 millió euró, és egészen a közelmúltig az Agrokor konszern részét képezte.

Hófehérkével “kokettált”

A Ledo története 1958-ban kezdődött Zágrábban, amikor a helyi tejgyárban megalkották az ország első pálcikás jégkrémét a “Snjeguljicat” (Hófehérke). A tejcsarnok hűsítő édességeket gyártó részlege ekkor különvált és elindult, hogy meghódítsa a régiót.

A vállalat vezetői hamar felismerték, hogy működésüket nem alapozhatják egy szezonális termékre, ezért a rendelkezésükre álló komoly hűtéstechnikával belevágtak az élelmiszerek mélyhűtésébe.

Kezdetben tengeri halakat fagyasztottak, hogy azokat ily módon eljuttassák a volt Jugoszlávia minden pontjára, később pedig megkezdték a tészta- és süteményfélék, valamint a gyümölcs- és zöldségfélék fagyasztását is.

Természetesen a fagylaltgyártásról sem mondtak le, folyamatosan fejlődtek ebben a szektorban is.

Az 1990-es évek elején a vállalatot privatizálták, így került a később hírhedté vált mamutcég, az Agrokor tulajdonába.

A Ledo sikeresen átállt a piacgazdaságra és sikeresen megtartotta piaci pozícióit Horvátországban, ahol a mai napig a belföldi piac 75%-át birtokolja.

A kétezres évek elejétől a Ledo folyamatos terjeszkedésbe kezdett, ennek során megjelent a régió több országának piacán is.

A terjeszkedés Bosznia- Hercegovina felé volt a legsikeresebb, ott szinte monopolhelyzetbe került, napjainkban több mint 80%-os piaci részaránnyal, de hasonló sikert könyvelhet el a cég Montenegróban is.

A magyar piacon 2004-ben jelentek meg a jegesmedve logóval ellátott első termékek, miután a Ledo 20 millió euróért felvásárolta a Baldauf-fagylaltgyárat.

Mára a Ledo a magyar piac harmadik legnagyobb fagyasztott áru beszállítója.

A cég legutóbbi nagy dobása a legnagyobb szerb konkurens, a Frikom felvásárlása volt, amelyért a horvátok közel 100 millió eurót fizettek.

A Frikom bekebelezésével a Ledo domináns márkává vált Szerbiában és az általa uralt Észak- Macedón piacon is, ám stratégiai okokból a vállalat a tulajdonosváltás után is megtartotta régi nevét.

Voltak buktatók is

Az évek során a Ledo az Agrokor egyik legerősebb vállalatává nőte ki magát, ám a konszern bedőlése a Ledót is a mélybe rántotta.

A fizetésképtelenné vált anyavállalat agóniája során az Agrokor 2019 áprilisában a Fortenova vagyonkezelő csoporthoz került, amelynek vezetése most úgy döntött, hogy megválik egyik legsikeresebb tulajdonától.

A döntés mögött az áll, hogy e módon szeretnék kifizetni a felhalmozott adósságokat és megmenteni a birodalom többi részét.

A sikeres cégek közül azért is a Ledo kerül eladásra, mert ez a cég tagozódott be legkevésbé az egykori anyavállalat szorosan egymásra épülő rendszerébe. Nem utolsó szempont az sem, hogy méretéhez képest ez a cég rendelkezik a legkevesebb alkalmazottal Horvátországban.

Fontos az is, hogy jól működő vállaltról van szó, ezért a potenciális vevő számára nem jelent túl nagy kockázatot az üzlet, így a várakozások alapján jó áron eladható.

Az évtized üzlete

A Ledo rendkívül kiterjedt értékesítési hálózattal rendelkezik, termékeit több mint 100 000 helyen árusítják Európa szerte. Horvát lapjelentések szerint piaci értéke éppen ezért 500 és 600 millió euró közé tehető.

A Fortenova a nyár végén értesítette a potenciális vásárlókat, amelyek közül hárman is érdeklődnek a Ledo iránt.[quads id=2]

A legkomolyabb érdeklődő a norvég Orkla ASA, amelynek már régóta szeretne terjeszkedni a Balkánon, de hasonlóan eltökéltséggel érdeklődik az Iglo jogutódjának számító, brit érdekeltségbe tartozó Nomad Foods is, amely a Ledo termékeivel bővíthetné a kínálatát.

A harmadik érdeklődő a cseh-szlovák hátterű Emma Capital- J&T Private Equity Group befektetési alap, amely már évek óta jelen van Horvátországban, és a bekebelezés helyett a Ledo további fejlesztését tervezi.

Az említett három érdeklődő a következő hetekben komolyabb betekintést nyerhet a Ledo pénzügyeibe, ami után ajánlatot tesznek a vállalat megvásárlására.

Bárhogy is lesz, annyi biztos, hogy a sokat emlegetett potenciális belföldi vásárlók, mint például a Podravka, hoppon maradtak, mivel nem rendelkeznek elegendő tőkével.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava