HOMO TURISTICUS: Dubrovnik hamarosan megadóztatja a város partjainál kikötő tengerjárókat

Utolsó módosítás:

AlbanianArabicBelarusianBosnianBulgarianCatalanChinese (Simplified)CroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFinnishFrenchGeorgianGermanGreekHungarianIndonesianItalianJapaneseKoreanMacedonianPolishRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwedishTeluguThaiTurkishUkrainian

A külföldi tengerjáró hajók több várost is veszélyeztetnek az Adrián. A “turistacsapás” leginkább Velencét sújtja, de rögtön ott van a nyomában Dubrovnik is, ahol szintén elviselhetetlen a “homo turisticus” tobzódása. Tavaly előfordult, hogy naponta négy óriáshajó kötött ki Dubrovniknál, és ezrével ontotta a gyomrából a turistákat. A dubrovniki városvezetés megelégelte a “turistaválságot”, és korlátozó intézkedéseket kezdett bevezetni.

Turista hadak

Horvátországban már nem mindenütt örülnek a turistáknak, leginkább akkor nem, amikor ezresével támadnak a tenger felől.

Dubrovniknak elege van a külföldiek áradatából, és ezért azt tervezi, hogy 2021-től megadóztatja a városba érkező tengerjáró hajókat, amelyek az “átutazó”, vagyis a “migráló turistákat” szállítják.

A horvát tengerparti város fokozatosan korlátok közé szorítja a látogatók és az őket szállító hajók számát.

Az UNESCO azt ajánlotta Dubrovniknak, hogy egyszerre csak nyolcezer vendéget engedjen be a történelmi városrészbe. Dubrovnik vezetése azonban még ezt is sokallta.

EZT OLVASTAD?  KERÍTÉSEK A BALKÁNON: A szlovénok fokozzák a határellenőrzést Horvátország felé

Egy tavaly őszi rendelet alapján az idei évtől már naponta csak két óceánjáró hajó kikötését engedélyezik a városnál, a hajókról pedig legfeljebb csak ötezer turistát engednek be az óvárosba.

Tovább szigorítanak

A dubrovniki hatóságok ezenkívül azt tervezik, hogy 2021-től megadóztatják a Dubrovniknál kikötő utasszállító hajókat. Az adókat annak alapján vetik ki, hogy azok hány utas szállítására alkalmasak.

Az adók kétezer kunától (270 euró) negyvenezer kunáig (5 380 euró) terjedhetnek. A legkisebb összeget a 50-200 utast szállító hajóknak kell fizetniük, a legnagyobbat pedig azoknak az óceánjáróknak, amelyek 3001 vagy annál több utast szállítanak.

Dubrovnik óvárosa nem csak azért érdekes, mert 800 éves, és mert az UNESCO világörökségi listáján szerepel.

A turisták jó részének ennél jóval többet mond az, hogy itt forgatták a Trónok harca egyes jeleneteit.

A Trónok harca valódi inváziót váltott ki: ezrek és ezrek kíváncsiak a “Királyvárra” és környékére.



De nemcsak a nyugatiak fedezték fel Dubrovnikot, hanem a keletiek is.

EZT OLVASTAD?  HORVÁT ELNÖKVÁLASZTÁS: Milanović - aki "karakteres elnök" szeretne lenni - máris beszólt Magyarországnak

A legnézettebb dél-koreai tv-show, a “Battle trip” egyes részeit szintén Dubrovnikban forgatták Park Cho-rong és Yoon Bo-mi távol-keleti popcsillagok részvételével.

A szennyezés

Transport&Environment (T&E) környezetvédelmi ügynökség szerint

a tengerjáró hajók sokkal jobban szennyezik a környezetet, mint az autók.

A T&E egyik nem régiben közzétett jelentésében megállapította, hogy a hajók kénes gázkibocsátása sokszorosa az Európában közlekedő autók hasonló gázkibocsátásának.

A Transport&Environment értékelése alapján a Carnival Corporation, vagyis a legnagyobb luxushajó társaság vízi járművei tízszer annyira szennyezik a környezetet, mint a 260 millió európai autó.

Horvátország helyzete ezen a téren a legrosszabb Európában. Az óceánjáró hajók által leginkább veszélyeztetett 50 európai város között három horvát város van.

Dubrovnikban a hajók hússzor jobban szennyezik a környezetet, mint az autók, Fiumeban tízszer, Splitben pedig négyszer nagyobb a tenger felől érkező szennyezőanyag mennyisége.

Ez nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a dubrovniki vezetés korlátok közé szorítja az óceánjárók fogadását.

EZT OLVASTAD?  STÁJER ŐRSÉG: Szlovén migránsellenes tábor a horvát határ közelében

A Splitben megjelenő Slobodna Dalmacija című napilap egyik, ezzel kapcsolatos írásában fel is teszi a kérdést, hogy Split mire vár?

Képek: European Federation for Transport and Environment

Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!

Oszd meg a BALK-ot!